جمع شدن آب كف ماشين ظرفشويي

تعميرات لوازم خانگي

جمع شدن آب كف ماشين ظرفشويي

۲ بازديد

بدون شك ماشين ظرفشويي يكي از پركارترين لوازم مدرن آشپزخانه است كه از كار افتادن آن مي‌تواند دردسرساز باشد و اين روز‌ها به حدي به اين وسيله وابسته شده‌ايم كه اگر اين ماشين به خوبي كار نكند، كسي نيست كه ظرف‌ها را بشورد! يكي از رايج‌ترين مشكلاتي كه در استفاده از اين دستگاه پيش مي‌آيد، جمع شدن آب كف ماشين ظرفشويي است.

اين موضوع شايد در ابتدا بي‌اهميت به نظر برسد، اما در صورتي كه ادامه پيدا كند ضمن ايجاد بوي بد، مي‌تواند باعث خرابي دستگاه شود و روال زندگي خانواده را با مشكل مواجه كند. بنابراين لازم است در صورت مشاهده هرگونه ايرادي در كاركرد طبيعي دستگاه، قبل از اينكه ماشين ظرفشويي از كار بيافتد، ايراد به وجود آمده رفع شود.

جمع شدن آب در ماشين ظرفشويي مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد. در ادامه با ذكر دلايل احتمالي جمع شدن آب در ماشين ظرفشويي، راهكار‌هايي نيز براي حل اين مشكل ارائه مي‌دهيم.

دلايل جمع شدن آب كف ماشين ظرفشويي

مشكلي كه اكثر خانم‌هاي خانه‌دار آن را تجربه كرده‌اند، جمع شدن آب كف ماشين ظرفشويي و تخليه نشدن آن در زمان اتمام شستشو است. بايد تلاش كنيد ريشه اين مشكل را پيدا كنيد و قبل از به وجود آمدن مشكلات بيشتر، مسأله را حل كنيد. در صورتي كه نتوانستيد راهكار‌هاي ارائه شده را انجام دهيد و يا اين روش‌ها مشكل را رفع نكردند، حتماً به سايت lg-dishwasher.ir مراجعه كنيد.

 

اولين كاري كه بايد پس از به اتمام رسيدن برنامه شستشو انجام دهيد، فشردن كليد لغو دستگاه است. در برخي از ماشين‌هاي ظرفشويي لازم است اين كار را انجام دهيد تا آب باقي مانده در داخل دستگاه تخليه شود. اگر با انجام اين كار مشكل رفع نشد، به سراغ مراحل بعد برويد.

 

وجود ايراد در شلنگ تخليه

در اولين مورد از بررسي دلايل جمع شدن آب كف ماشين ظرفشويي، شلنگ تخليه را بررسي مي‌كنيم. بهتر است قبل از انجام هرگونه كاري ابتدا برق دستگاه را قطع كنيد.

در صورتي كه ماشين ظرفشويي شما در داخل كابينت جاي دارد، به آرامي آن را بيرون بكشيد و دقت كنيد در حين انجام اين كار آسيبي به دستگاه وارد نشود. مطمئن شويد كه آب ورودي دستگاه را قطع كرده‌ايد، و پس از آن شلنگ‌هاي اتصال آب را از دستگاه جدا كنيد. قسمت پايين ماشين ظرفشويي را گرفته و آن را بيرون بكشيد. 

اين كار را بدون وارد آوردن فشار اضافي انجام دهيد تا قطعات داخلي آن جا به جا نشوند. بايد دستگاه را تا اندازه‌اي از جاي خود بيرون بياوريد كه به طور كامل به پشت آن دسترسي داشته باشيد.

پس از بيرون كشيدن دستگاه، مي‌توانيد شلنگ تخليه آن را بررسي كنيد. با كنار زدن صفحه قرار گرفته در پشت دستگاه، مي‌توانيد شلنگ تخليه را ببينيد. با فشار دادن طول شلنگ و كناره‌هاي آن، مطمئن شويد كه املاح و جرم به جا مانده از ظروف كثيف در شلنگ باقي نمانده باشد. يك طرف شلنگ به پمپ تخليه دستگاه و طرف ديگر به لوله تخليه آب سينك كه در زير كابينت قرار دارد وصل مي‌شود. مسير شلنگ را بررسي كنيد تا پيچ خوردگي و يا جرم گرفتگي نداشته باشد.

پس از بيرون آوردن شلنگ، آب را با فشار از داخل شلنگ عبور دهيد تا تمام جرم‌هاي موجود در آن خارج شوند. پس از انجام اين كار شلنگ را در جاي خود قرار داده و دستگاه را تست كنيد. يك برنامه شستشو كه زمان كوتاهي داشته باشد را انتخاب كنيد و منتظر اتمام آن بمانيد.

ايراد در پمپ تخليه ماشين ظرفشويي

در صورتي كه پس از انجام تست در مرحله قبل مشكل دستگاه برطرف نشد، بايد به دنبال دليل ديگري براي جمع شدن آب كف ماشين ظرفشويي باشيم. پس از اينكه مطمئن شديم شلنگ تخليه مشكلي ندارد، به سراغ بررسي پمپ تخليه مي‌رويم.

قبل از انجام اين مرحله، دستگاه حداقل بايد به مدت دو ساعت خاموش بوده باشد. انجام اين كار از سوختن پمپ تخليه ظرفشويي و يا سوختن كل دستگاه پيشگيري مي‌كند. با رعايت اين موضوع، قطعات داخلي ماشين خنك‌تر شده و بررسي كردن آن‌ها ساده‌تر مي‌شود. بنابراين در انجام اين مرحله عجله نكنيد و اجازه دهيد دستگاه به اندازه كافي خنك شود.

پمپ تخليه معمولاً در قسمت زيرينِ ماشين ظرفشويي جاي دارد. براي دسترسي به پمپ تخليه، بايد به پنلي كه در قسمت پايين دستگاه قرار دارد ضربه آرامي وارد كرده و آن را باز كنيد. پمپ تخليه درون آن پنل قرار دارد. معمولاً باقي مانده غذا‌ها در پمپ رسوب مي‌كند و كاركرد نرمال آن را با اختلال مواجه مي‌كند. پمپ تخليه از سه قسمت تشكيل شده است:

  1. بازو
  2. درب پمپ
  3. قطعه الكترومغناطيسي

بازوي پمپ با باز و بسته كردن درب پمپ، اجازه تخليه آب از طريق شلنگ تخليه را به دستگاه مي‌دهد. در حالت خاموش بودن دستگاه بايد بتوانيد بازو را به راحتي حركت دهيد. دو فنر به بازوي پمپ وصل هستند كه خراب شدن آن‌ها حركت كردن فنر را با مشكل مواجه مي‌سازد. اگر اين فنر‌ها آسيب ببينند يا از بازو جدا شوند، بايد آن‌ها را جايگزين كنيد تا پمپ عملكرد نرمال خود را از سر بگيرد.

حركت كردن بازو توسط قطعه الكترومغناطيسي كنترل مي‌شود. براي بررسي اين قسمت بايد دانش برقي خوبي داشته باشيد. بايد با مولتي‌متر سلامت اين قطعه بررسي شود و پس از آن در جاي خود قرار داده شود.

 

ايراد در فيلتر تخليه ماشين ظرفشويي

وظيفه فيلتر تخليه، جلوگيري از ورود قطعات غذا و جرم‌ها به داخل پمپ و شلنگ است تا مانع از آسيب رسيدن به پمپ شود. اما گاهي اوقات، گيركردن خرده ريزه‌ها و تكه‌هاي غذا در فيلتر موجب جمع شدن آب كف ماشين ظرفشويي مي‌شود.

فيلتر دستگاه به صورت يك سيلندر پلاستيكي بوده و در كف دستگاه در زير بازوي آب پاش جاي دارد. براي خارج كردن آن، پس از باز كردن دستگاه، بايد فيلتر را در جهت خلاف حركت عقربه‌هاي ساعت بچرخانيد و سپس به طرف بالا بكشيد تا از جاي خود خارج شود. در برخي از مدل‌هاي پيشرفته‌تر ماشين ظرفشويي، يك فيلتر صفحه‌اي درست در زير اين فيلتر استوانه قرار داده شده است تا از ورود آشغال‌هاي بزرگتر و گير كردن آن‌ها در فيلتر جلوگيري شود. پس از بررسي سلامت ظاهري فيلتر، خود فيلتر و محل قرار گرفتن آن را به خوبي بشوييد و تميز كنيد.

با گذشت زمان، باقي‌مانده مواد غذايي مجدداً فيلتر را مسدود مي‌كند و بار ديگر بايد آن را تميز كنيد. هنگامي كه اغلب از برنامه‌هاي شستشوي كوتاه مدت يا اقتصادي استفاده كنيد، اين مشكل تشديد مي‌شود. چرا كه آب سرد استفاده شده در اين برنامه‌هاي شستشو باعث ماندگاري بيشتر مواد غذايي بر روي فيلتر شده و آن را مسدود مي‌كند. بنابراين بهتر است هر چند وقت يكبار، از برنامه شستشوي كامل دستگاه استفاده كنيد.

پس از انجام اين موارد و قرار دادن قطعات در جاي خود، بايد دستگاه را روشن كرده و يك برنامه شستشو را اجرا كنيد. پس از آن مي‌توانيد متوجه شويد كه ايراد دستگاه برطرف شده است يا همچنان جمع شدن آب كف ماشين ظرفشويي ادامه دارد.

جمع شدن آب كف ماشين ظرفشويي در حالت خاموش

در صورتي كه با اين مشكل مواجه هستيد، همان طور كه پيش از اين گفته شد، ابتدا برق ماشين ظرفشويي را قطع كرده و اجازه دهيد حداقل ۲ ساعت خاموش بماند تا قطعات داخلي آن به اندازه كافي خنك شوند. پس از سپري شدن اين زمان، بايد به بررسي آب باقي مانده در كف دستگاه بپردازيد. بسته به تميز يا كثيف بودن اين آب، دو دليل براي تجمع آب مي‌تواند وجود داشته باشد:

در صورتي كه آب باقي مانده در داخل ظرفشويي كثيف باشد، دليل احتمالي آن مسدود شدن مسير تخليه آب ظرفشويي به سينك، يا به عبارتي انسداد فاضلاب مي‌باشد.

در صورتي كه آب باقي مانده در داخل ماشين ظرفشويي تميز باشد، مي‌توان نتيجه‌گيري كرد شير برقي ماشين ظرفشويي ايراد دارد.

 

برطرف كردن مشكل انسداد در مسير تخليه ماشين ظرفشويي

براي برطرف نمودن مشكل انسداد فاضلاب، ابتدا بايد شلنگ تخليه ظرفشويي جدا شود. بهتر است در هنگام جدا كردن شلنگ از دستگاه، يك تشت در زير آن قرار دهيد تا كف آشپزخانه كثيف نشود. پس از جدا كردن شلنگ، بايد آب را با فشار از داخل آن عبور دهيد تا تمامي جرم‌ها و آشغال‌هاي باقي مانده در آن خارج شوند. پس از آن بايد راه خروجي آب در سينك را بررسي كنيد. معمولاً انسداد فاضلاب با استفاده از جرم گير ماشين ظرفشويي برطرف مي‌شود.

برطرف كردن ايراد در شير برقي ماشين ظرفشويي

شير برقي، كه شير الكترونيكي نيز ناميده مي‌شود، قطعه‌اي مغناطيسي است كه در پشت دستگاه قرار مي‌گيرد و وظيفه قطع و وصل كردن جريان آب به داخل ظرفشويي را بر عهده دارد. زماني كه مقدار آب داخل دستگاه به سطح مطلوب برسد، شير برقي جريان آب ورودي را قطع مي‌كند.

اين قطعه معمولاً در پشت ماشين ظرفشويي قرار مي‌گيرد. پس از باز كردن درپوش پشت دستگاه، مي‌توانيد شير برقي را بيابيد. بررسي سلامت اين قطعه نياز به دانش الكترونيكي دارد. در صورتي كه ايراد داشته باشد، معمولاً تعويض مي‌شود.

پس از انجام كار‌هاي گفته شده، بايد تمامي قطعات در جاي خود قرار گرفته و يك بار ديگر يك برنامه شستشوي كوتاه اجرا شود. در صورتي كه با انجام اين مراحل مشكل دستگاه برطرف نشد، بهتر است به تعميركار حرفه‌اي از تعميرگاه لوازم خانگي مراجعه كنيد.

 

جمع‌بندي

جمع شدن آب در كف ماشين ظرفشويي مي‌تواند دلايل متعددي داشته باشد. در اين متن تلاش كرديم متداول‌ترين دلايل ايجاد اين وضعيت را شرح دهيم و راهكار‌هايي براي رفع هركدام بيان كنيم. با بررسي اين موارد و انجام راهكار‌هاي گفته شده، به احتمال فراوان مشكل دستگاه شما برطرف مي‌شود و پس از آن خبري از جمع شدن آب كف ماشين ظرفشويي نخواهد بود. در صورتي كه از دانش فني كافي برخوردار نيستيد، يعني به قول معروف دست به آچار نيستيد، بهتر است از دستكاري ماشين ظرفشويي خودداري كنيد و رفع مشكل را به تعميركاران مجاز بسپاريد. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد